ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ В СТРЕСОГЕННІЙ СИТУАЦІЇ?

Кожна дитина реагує на стресові ситуації по-різному.cnhtc 1

В одних дітей стрес проявляється в емоційних чи особистісних змінах — дошкільники стають агресивними, плаксивими, гіперактивними. В інших — навпаки, можуть бути приховані реакції на стресс.

Тож на які прояви дошкільника звернути увагу, щоб побачити і зрозуміти, що відбувається з їхньою дитиною?

На думку російського психолога Юрія Щербатих, психоло­гічний стрес може проявлятися у різних формах, зокрема у змі­нах функціональних систем організму. А інтенсивність порушень може варіюватись від невеликої зміни емоційного настрою до та­ких серйозних захворювань, як-от виразка шлунку або інфаркт міокарда.

cnhtc 1   Існують різні класифікації стресових реакцій людини. Найбільш показовим є поділ стресових реакцій на три форми:

поведінкова;

- психологічна;

- фізіологічна.

Психологічний стрес може проявлятися у когнітивних, емоцій­них та особистісних змінах, а до фізіологічних проявів відносять та­кож біохімічні і гормональні процеси.

Поведінкові, психологічні та фізіологічні форми прояву стре­су можна розглядати окремо лише тоді, коли фахівець розуміє тісні об'єктивні зв'язки між ними.

У фізіологічному/біологічному стресі завжди є елементи психо- логічного, а психологічний стрес завжди спричиняє фізіологічнізміни в організмі людини.

Чому під час аналізу стресового стану дитини активність має належати дорослому?

Дитині дошкільного віку складно розповісти дорослим, що вона відчу­ває у повсякденному житті, а тим біль­ше — в екстремальній ситуації. Чому так трапляється? Дошкільнику бракує до­свіду говорити про себе — він не знає, як описати власний стан та відчуття, які слова для цього дібрати. Дітям, які пе­режили травмівні події, зазвичай склад­но про них говорити чи згадувати. До­шкільники хвилюються, бояться, що не впораються з деякими почуттями. Вони бояться, що їх не зрозуміють чи будуть сварити. Часто діти соромляться того, що сталося.

Отже, дорослі мають знати, на які ре­акції дошкільника слід звернути увагу, щоб побачити і зрозуміти, що відбувається з дитиною, без слів.

За якими правилами аналізувати стресові реакції реакції дітей?

Під час спостереження за формами прояву стресу слід упродовж певного періоду записувати такі характеристики певної стресової реації у дитини:

  • частота і тривалість — скільки разів на день проявля­ється симптом, скільки днів на тиждень, скільки тижнів на місяць. Якщо симптом проявляється один-три рази кожно­го дня, три-п'ять на тиждень, і таких тижнів у місяці три — можна стверджувати, що у дитини наявний посттравма­тичний стресовий розлад;
  • амплітуда — що сильніше виражена реакція, то сильніша травма;
  • звичність поведінки — чи поводилася дитина так само в нормальній ситуації;
  • культурно-етнічні особливості реагування в сім'ї — напри­клад, підвищена емоційність може бути характерною ри­сою спілкування;
  • особливості індивідуального та/або вікового розвитку — приміром, плаксивість або імпульсивність можуть бути ін­дивідуальними особливостями дитини;
  • наявність попереднього травмівного досвіду — можливо, дитина відтворює попередній досвід, проживає його;
  • кількість постійних симптомів та форма стресових реак­цій, до якої вони належать:

-      фізична;

-      психологічна;

-      поведінкова.

cnhtc 2  cnhtc 2  cnhtc 2

Стресогенна ситуація вливає на людину протягом певного часу, але згодом усе минає. Так, видатний фізіолог Олексій Ухтомський зазначає, що «коли напруження припиняється і негативна індукція від домінуючої ділянки перестає здійснювати свій вплив, у свідомос­ті починає відтворюватись все, що було в розумному досвіді». У цей момент людина «прозріває» від «отруєння емоціями» й інколи не може зрозуміти, чому вона не помітила очевидного, опиралась, гру­біянила, а інколи чинила всупереч власним ціннісним орієнтаціям. Тому варто поглянути на стрес інкакше, побачити його позитивний бік.        

Позитивним є те, що кожна людина може пережити стрес і ви­йти з нього сильнішою.

cnhtc 2

Автор : btamedia
Відправити в DeliciousВідправити в FacebookВідправити в Google BookmarksВідправити в TwitterВідправити в LinkedInВідправити в MoymirВідправити в OdnoklassnikiВідправити в Vkcom