Основи правової культури дітей дошкільного віку (згідно вимог програми «Українське дошкілля»)

     Знайомити дітей дошкільного віку з основами правової культури педагоги мають починаючи із середньої групи, у молодших групах , більша увага приділяється вихованню моральних якостей малят.

     Основним завданням даного розділу є сприяти розумінню дітьми своїх прав, свобод та обов'язків, свідомому відповідальному ставленню до них та навчити дітей поважати права інших людей.

     Починаючи із середньої групи у програмі розвитку дитини дошкільного віку «Українське довкілля», виділяються такі права дитини:

                   · «Право на життя»

                   · «Право на ім'я»

                   · «Право на сім'ю»

                   · «Право на житло»

                   · «Право на освіту і вибір професії»

                   · «Право на відпочинок»

                   · «Право на харчування»

                   · «Право на медичну допомогу»

     У старшій групі залишаються ті ж права та додаються іще два:

                   · «Право на власну думку»

                   · «Право на захист від фізичного та психічного насильства».

СЕРЕДНЯ ГРУПА                  

СТАРША ГРУПА

«Право на життя»

    Давати знання, що Землю населяють різні роди з певними особливостями зовнішнього вигляду, типовими вид занять, особливостями побуту, пов'язаного з умовами проживання; ніхто не має права посягнути на їхнє життя.

Сприяти розумінню дітьми цінності здоров'я; дотримувати правил безпеки життєдіяльності в побуті, на вулиці, вдома.

    Формувати бажання берегти своє здоров'я та здоров'я близьких людей.

                         «Право на ім'я»

    Допомагати дітям усвідомлювати свою індивідуальність, зовнішню несхожість на інших     людей;   пояснювати, для чого кожній людині дане ім'я. Вчити називати імена своїх рідних, ровесників, інших дітей.          Показувати дітям, що ім'я може звучати по різному (офіційно і пестливо). Вчити утворювати ім'я за допомогою зменшувально-пестливих суфіксів.    Розповідати, що діти однієї вікової групи мають різні дати народження, іноді дні народження різних людей збігаються.

Пояснювати, що батьки після народження дитини оформляють документ - свідоцтво про народження, де записано ім'я дитини та її батьків.

Вчити поважати право на ім'я інших людей: не давати іншим дітям образливих прізвиськ, не спотворювати їхні імена та прізвища.

«Право на сімю»

    Розширювати уявлення дітей про те, що сім'я - основа життя родини; вона потрібна кожній людині для того, щоб бут щасливою. Пояснювати, що сім'ї бувають різними за кількістю дітей дорослих. Вчити дітей називати себе по-різному (брат, сестра, син, дочка-онук, онучка).

Розповідати про обов'язки рідних, уточнити наявність у дітей обов'язків у сім'ї. Заохочувати дітей розповідати про виконання добрих справ у колі сім'ї. Формувати усвідомлення сенсу родинних взаємин. Допомагати дітям усвідомити той факт, що зараз батьки турбуються про них, а коли діти стануть дорослими, то будуть зобов'язані турбуватися про своїх уже-стареньких батьків. Допомагати дітям усвідомити, що кожна сім'я має свою історію. Закріплювати поняття «родичі». Пояснювати, що родичі бувають по лініях батька і матері. Формувати вміння орієнтуватися у своєму родоводі. Виховувати пошану до своїх предків, гордість за резуль­тати праці близьких, інтерес до сімейних традицій.

«Право на житло»

Підводити дітей до розуміння права на житло. Розширювати уявлення про різні види помешкань (квартира, будинок), вчити розповідати про свою кімнату (дитячий куточок), вулицю, на якій мешкає; усвідомлювати, що всі люди мешкають на різних вулицях, пло­щах, проспектах у містах, селах; знати місто (село), де живе дитина, країну; називати домашню адресу.

Пояснювати роль житла в житті людини, важливість підтримки в ньому чистоти, порядку та затишку. Вчити називати визначні місця свого населеного пункту. Давати знання, що існують закони і правила, призначені для того, щоб охороняти людей і підтримувати порядок. Вчити правил підтримання порядку в будинку, де мешкає людина. Ознайомлювати з правом недоторканості житла. Давати знання, що люди проживають у країні. Формувати уявлення про країну, де живе дитина; називати інші країни світу. Формувати знан­ня, що всі люди всіх країн мають спільну домівку - Землю.

«Право на освіту і вибір професії»

     Підводити дітей до розуміння того, що кожна дитина має право на освіту; ввести поняття «освіта». Розповідати про різні види навчальних закладів. Давати поняття, що в дитячому садку діти теж здобувають освіту, бо засвоюють певні знання і практичні навички.

Привертати увагу дітей до професій їхніх батьків, продовжувати вчи­ти мріяти про майбутнє, висловлювати свої думки.

Допомагати сприйняти свою мрію, своє «Я», як індивідуальність у суспільстві.

Розповісти про походження слова «школа».

Давати змогу самостійно знаходити вихід із будь-якої ситуації, ар­гументовано доводити свою думку; вчити долати перші невдачі під час виконання завдань. Формувати позитивне ставлення та бажання навча­тися в школі.

Давати змогу зрозуміти, що вчитися можна самостійно: читати книжки, виконувати відповідні завдання на комп'ютері, у спеціальних навчальних закладах, гуртках.

Розповідати, що дорослі вчаться для того, щоб отримати професію.

«Право на відпочинок»

     Формувати уявлення, що є різні види від­починку: ігрова діяльність у дитсадку, екскурсії на природу, подорожі до близьких в інші міста, дні народження, свята.

Ознайомлювати з правилами, яких треба дотримувати під час будь-якого відпочинку.

Підводити до розуміння того, що дорослі один раз у рік мають відпочинок, який називається відпусткою. Підтримувати бажання дітей розповідати про те, де вони побували під час відпустки батьків.

«Право на харчування»

Розширювати уявлення дітей про те, що
харчування - основний спосіб підтримування здоров'я людини. Давати дітям знання про вітаміни, їх вплив на організм людини та про продукти, в яких вони містяться. Давати знання про зміст понять «режим харчування» та «культура харчування». Виховувати бережне ставлення до продуктів харчування. Інформувати дітей про шкідливі для здоров'я продукти харчування (чіпси, сухарики тощо). Ознайомлювати з лікарськими й отруйними речовинами. Розширювати знання про професії: кухар, продавець, лікар, водій, фермер.

Закріплювати та розширити знання про шкідливі для здоров'я продукти харчування, про лікарські й отруйні рослини.

Формувати знання про вітаміни, їх вплив на організм людини та продукти, в яких вони містяться.

«Право на медичну допомогу»

Допомагати дітям усвідомлювати, що «здоров'я - найцінніший скарб людини». Давати знання про те, що про здоров'я треба дбати: робити ранкову гімнастику, повноцінно харчувати­ся їжею, багатою на вітаміни, багато рухатися. Розповідати про здоров'я та прояви хвороби; пояснювати, куди треба звернутися у випадку захво­рювання; вправляти у називанні номера телефону швидкої допомоги.

Вчити описувати стан свого здоров'я, самопочуття, встановлювати, до якого лікаря-спеціаліста треба звернутися за допомогою.

Вчити розрізняти основні ознаки захворювань, вчити найпрості­ших методів оздоровлення; звертатися за допомогою до дорослих (бать­ків, вихователя, лікаря).

«Право на власну думку»

    Формувати у дітей логічне мислення як необхідний засіб пізнання навколишньої дійсності.

  Вчити орієнтуватися в довколишньому світі, гармонійно взаємодіяти з оточенням.

Вчити оцінювати дії та судження дорослих і однолітків, відстоюва­ти правильність свого міркування, знаходити вихід із проблемних си­туацій.

Спонукати дітей до відкритості у взаєминах, до позитивних вчинків, розуміння іншого і самого себе як соціальної неповторної особистості.

«Право на захист від фізичного та психічного насильства»

    Вчити оцінювати поведінку людей, засуджувати жорстоке поводження з дітьми.

    Вчити дітей, як треба поводитися в небезпечних ситуаціях; називати номери телефонів: міліції, пожежників, швидкої допомоги.

    Виховувати відповідальність за свої вчинки, вміння контролювати себе, дотримувати у взаєминах із людьми моральних норм і правил.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Автор : btamedia
Відправити в DeliciousВідправити в FacebookВідправити в Google BookmarksВідправити в TwitterВідправити в LinkedInВідправити в MoymirВідправити в OdnoklassnikiВідправити в Vkcom